Rijrichting Kalkhofstraat onzeker

4 juli 2020

Rijrichting Kalkhofstraat onzeker

De rijrichting van de Kalkhofstraat-Leiedam nog steeds onzeker

In november 2019 besliste de gemeenteraad om de rijrichting van de Tolpoortstraat definitief te veranderen.Dit tot groot ongenoegen van handelaars en bezoekers van Deinze. De omzetcijfers logen er echt niet om, maar dat werd in de wind geslagen.De N-VA fractie probeerde met een ultiem raadsbesluit de gemeenteraad tevergeefs van gedachten te doen veranderen.De meerderheid (CD&V – Open Deinze), gesteund door Groen-Rood hielden echter voet bij stuk.Na het hevige protest van oa de handelaars van de Markt en de Tolpoortstraat werd de rijrichting van de Kalkhofstraat en een deel van de Leiedam toen tijdelijk veranderd in de richting van de Markt en de Tolpoortstraat.Deze tijdelijke maatregel liep liep af op 1 juli. Iedereen leek dat (bewust) te vergeten.Daarom diende ik op de gemeenteraad van 24 juni een gemeenteraadsbestuit in om de huidige rijrichting te bestendigen.Het is tijd dat er wat rust komt in de winkelstraten van Deinze.De handelaars, horeca, inwoners en bezoekers hebben geen nood in deze post-coronatijd op nog meer, al dan niet tijdelijke, verrassingen en geëxperimenteer met parkeer- en mobiliteitsproblemen tot gevolg. Ik verwees daarvoor o.a. naar het wegnemen van de helft van de parkeerplaatsen in de Tolpoortstraat, met dan in tweede fase de plaatsing van de (dure) boombakken in de Tolpoortstraat en Gaversesteenweg.Voor de handelaars zou dit alvast een onzekerheid wegnemen. Het zou een goed signaal zijn naar hen toe, in deze post-coronatijd.

Maar ook verkeerstechnisch is de huidige rijrichting de beste oplossing.

Volgende bedenkingen werden ons overgemaakt:1-De Tolpoortstraat en de Markt zijn bereikbaar via 2 toegangswegen namelijk. Leiedam en Brielstraat daar waar het vroeger enkel via de Brielstraat mogelijk was2-het is voor de fietsers momenteel veel veiliger ter hoogte van “Bruno” want nu nemen de voertuigen een korte bocht naar rechts, in het spoor van mogelijke fietsers terwijl vroeger de fietsers in gevaar kwamen als de autobestuurders hun bocht naar links te kort namen3- het verkeer komende van Astene moet nu niet meer via de Kortrijk- en Gentstraat en de Tweebruggenlaan rijden wat deze straten aanzienlijk minder druk maakt4- Het verkeer,komende van Bachte moet niet meer via Congoplein en Stadionlaan rijden en zodoende wordt ter hoogte van het kruispunt Tweebruggenlaan- Stadionlaan een gevaarlijke oversteek vermeden Op die plaats heeft men echt wel weinig ruimte om de Tweebruggenlaan over te steken richting Brielstraat-5-Niets dan voordelen dus en geen nadelen

Zoals ondertussen bekend werd de huidige situatie “voorlopig verlengd” in een collegebesluit en wacht men een evaluatie af.Op vraag wanneer dat dan gaat gebeuren verwees men naar de verkeerscommissie van augustus.

Klein detail: er is geen verkeersaugustus in augustus.

Met z'n allen tegen de N-VA

Alle partijen stemden tegen mijn voorstel om de rijrichting aan te houden zoals ze nu is.

Een gemiste kans en een duidelijk signaal dat de huidige rijrichting helemaal niet definitief is.Ik hou mij hart vast als het brugje tussen de Brielpoort en de Tolpoortstraat klaar is.Stap voor stap wordt het centrum autovrij gemaakt. De aangehaalde reden is het fietsbeleid.Dit klopt niet helemaal.

De echte reden

De komende maanden en jaren moet vooral het immo-werfverkeer vlotte doorgang hebben in het centrum. Hoe minder auto's dan in de weg hoe beter.